piątek, 12 grudnia 2014

Jak wygląda zdrowy rynek nieruchomości - czyli polskie domy z kart.


Jeśli mówimy o domku z kart to mamy na myśli amerykański serial a jeśli amerykański serial to mamy na myśli "Przyjaciół". Pamiętacie jak wyglądało ich życie? Trzydziestolatkowie wynajmujący wspólnie mieszkania i mieszkający po pokojach, wynajmujący kawalerki czy mieszkający z babcią.

Oczywiście wiadomo, że serial był wyreżyserowany ale do czego dążę. Dążę do tego, że było to zdrowe podejście do zapewnienia jednej z potrzeb czyli miejsca do mieszkania. Dlaczego więc domy z kart?



Więc jak wygląda oczywiście według mnie i logiki zapewnianie podstawowej potrzeby mieszkaniowej.

1. Mieszkamy z rodzicami. To oni zapewniają nam dach nad głową. Ten okres powinien trwać jak najdłużej jeżeli żadna ze stron nie ma nic przeciwko. Dawniej w domach i mieszkaniach mieszkały wielopokoleniowe rodziny i radziły sobie. Wspólne mieszkanie to najtańsza forma zapewnienia sobie tej potrzeby i powinna trwać jak najdłużej. W mediach dziwi mnie piętnowanie osób mieszkających z rodzicami. Jest to najbardziej oszczędna forma mieszkania i to właśnie ona powinna być propagowana. Nie mówię oczywiście o wiecznych dzieciach, leniach i utrzymankach.

2.  Przychodzi pewien czas, że trzeba opuścić rodzinne gniazdo ze względu na studia czy też przeprowadzkę za pracą lub różnice zdań miedzy współmieszkańcami. Co wtedy? Jeśli to studia to oczywiście najtańszy jest akademik. Jeśli nie studiujemy a jesteśmy singlami to oczywiście najtańszy będzie wynajem pokoju (poznaje się wtedy mnóstwo ludzi i uczy życia w społeczeństwie ;). Kolejna uwaga to znowu możliwie jak najtańsze zapewnienie sobie tej potrzeby. Dlaczego wynajem? Nie znamy dnia ani godziny, kiedy coś zmieni się w naszym życiu. Zmiana studiów, wydarzenia losowe, przeprowadzka za lepszą pracą lub do miasta gdzie przebywa aktualna miłość.

3. W pewnym czasie część osób stworzy głębszy związek, przyjdzie małżeństwo i rodzina. Jak wygląda wg mnie zapewnienie potrzeby mieszkaniowej w takim wypadku? Znowu wynajmujemy. Może to być kawalerka - wygodniejsza, w lepszym standardzie. Dlaczego nie wynajmujemy od razu 3 pokoi.? Bo po prostu nie potrzebujemy. Nie wiadomo kiedy przyjdą dzieci i czy w ogóle przyjdą. Więc znowu jak najtaniej płacimy za potrzebę mieszkaniową.

W tym etapie często też nadal zmieniamy pracę. Szukamy tej odpowiedniej i pracy i lokalizacji do mieszkania.

4. Mamy stabilną pozycję zawodową (ale pamiętamy, że nic nie jest dane wiecznie) możemy więc myśleć o kupnie mieszkania (jeśli mamy taką potrzebę i się to opłaca) w dobrej dzielnicy z perspektywami (mieszkaliśmy w wielu lokalizacjach i wiemy gdzie taka lokalizacja jest a żadni doradcy nie wmówią nam wtedy że mieszkanie z widokiem na las to świetna lokalizacja).

Nadal jednak kierujemy się głównie względami ekonomicznymi. Czyli jeśli mieszkania są drogie to nie kupujemy i pod żadnym pozorem nie bierzemy na nie kredytów. Dzięki kierowaniu się głównie względami ekonomicznymi może lepiej wynająć droższe ładniejsze mieszkanie niż kupić obskurne ale móc wbić w nim kołek pod obrazek.

Podsumowanie powyższego. Płacąc za wynajem mieszkania masz tu i teraz w cenie wynajmu mieszkanie za które musiałbyś zapłacić kilkaset takich miesięcznych wynajmów (jeśli w kredycie to należy to pomnożyć przez 2-3 razy).

Jak wygląda zatem polski domek z kart???

Nie wiem jak wy ale ja po chwili namysłu potrafię wymienić na szybko kilka osób które mieszkają w wielopokojowych mieszkaniach ale mieszkają w nich w pojedynkę. Większość z tych mieszkań na wieloletnie kredyty i do tego na ogromne sumy.

Czy to jest sprawiedliwy i oszczędny rozkład potrzeb mieszkaniowych? Czy normalnością jest że jedna osoba bierze kredyt na 2-3 pokojowe mieszkania w których spokojnie mogłyby mieszkać 3,4,5cio osobowe rodziny tym samym zawyżając ceny mieszkań i wynajmu dla tych rodzin. Co jeśli te osoby zaczną mieszkać razem?No i podstawowe pytanie:

Czy wydając teraz cudze pieniądze będziemy w przyszłości szczęśliwi oddając swoje?

Piszcie komentarze. Wszystkie komentarze typu "bardziej opłaca się kupić niż wynajmować", "niech ktoś spłaca twój kredyt", "mieszkania to inwestycja ich ceny tylko rosną", "kto nie kupił przegrał życie" proszę wrzucać pod artykuły Marka Wielgo na innych portalach.

22 komentarze:

  1. Uważam ze Polski domek z kart wygląda jeszcze gorzej niż w serialu przyjaciele ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety mało kto ma pieniądze żeby kupić mieszkanie bądź dom za swoje pieniądze

    OdpowiedzUsuń
  3. No to prawda, mogę się pod tym podpisać

    OdpowiedzUsuń
  4. W mojej miejscowości mieszkania kosztują niemal tyle co budowa domu z działką, dlatego ja jestem zwolennikiem tej drugiej opcji. pozdrawiam Banki24 Blog

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem zdrowy rynek nieruchomości wygląda tak, że dopóki ludzie będą szukali mieszkań czy lokali to będą powstawały w to miejsce nowe. W przypadku poszukiwań apartamentu warto zajrzeć do https://highlevelestate.pl i mieć pewność, że oglądana nieruchomość będzie na najwyższym poziomie. Ja tak zrobiłam i jestem bardzo zadowolona z wyboru.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdrowy rynek nieruchomości to taki który jest uczciwy po prostu. I wydaje mi się, że ta oferta dewelopera https://vantage-sa.pl/mieszkania-z-ogrodkiem-wroclaw/ jest bardzo uczciwa, z resztą sami zobaczcie. Takie mieszkania z metrażem i ogródkiem we Wrocławiu za tę cenę? Tak poprosze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W takich nowiutkich, dopiero co wybudowanych mieszkaniach pewnie są stosowane solidne instalacje https://www.uponor.pl/pl-pl/instalacje . Wtedy mamy spokój i pewność, że nie trzeba będzie w niedługim czasie robić remontów, bo to wiadomo dodatkowe koszty i mieszkańcy też wątpię, żeby zadowoleni byli.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy się nad tym nie zastanawiałam jak może taki rynek wyglądać, gdyż to nie leży aż tak w moich zainteresowaniach. W sumie niedawno miałam okazję korzystać z ofert nazywającej się skup mieszkań i muszę przyznać że całość transakcji odbyła się błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pewnie ile osób tyle różnych zdań na ten temat :) W każdym razie zgadzam się, że uczciwość przede wszystkim. I to też tyczy się produktów finansowych jak kredyty na dom, dlatego aby nie zostać oszukanym lepiej sobie poczytać http://wachlarzkredytow.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez kredytu nikogo praktycznie nie byłoby stać nikogo na zakup czy też wybudowanie domu. Zwykła pożyczka na dowód dla zadłużonych będzie niewystarczająca i potrzebny byłby hipoteczny kredyt. Który z banków ma go na najlepszych warunkach? Jest PKO, NestBank czy ING i to warto tam sprawdzić ofertę.

      Usuń
  12. Jak dla mnie zdrowy rynek nieruchomości to taki, że każdy z nas bez problemu może nabyć sobie mieszkanie lub dom takie jak mu się podoba. Ja jestem zachwycona ofertą od https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdansk.html i moim zdaniem jest to bardzo fajna i ciekawa oferta.

    OdpowiedzUsuń
  13. Akurat dla mnie runek nieruchomości cały czas się zmienia i pewnie trzeba być na bieżąco. Zresztą ja jedno swoje mieszkanie wynajmuję gdyż nie miałem ochoty go sprzedawać. Dobrze że przedtem czytałem wpis na https://cuk.pl/porady/czy-warto-ubezpieczyc-mieszkanie-pod-wynajem to już dokładnie wiem czy warto jest ubezpieczać taką nieruchomość pod wynajem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Akurat nad takimi rzeczami ja się nigdy nie zastanawiałem. Jeśli ja chciałem w krótkim czasie sprzedać moje mieszkanie w Warszawie to udało mi się to zrobić bez problemu. Zgłosiłem się bezpośrednio do https://zmiana-lokum.pl/ i po wycenie firma skupiła ode mnie nieruchomość.

    OdpowiedzUsuń
  16. Niestety Polski rynek mieszkań jest straszny ceny zagraniczne a płace Polskie... niestety kredyt albo wyjazd za granice może nam pozwoić na zakup mieszkania
    http://szybkafaktura.pl/ksiegowosc-online.php

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja chcę kupić swoje pierwsze mieszkanie i wspłpracuję z biurem https://www.cn-kaczmarek.pl/ i już nie długo spełnię swoje marzenie.

    OdpowiedzUsuń
  18. fajne rozwiązanie ogrzewania podłogowego w gotowych wylewkach: ogrzewanie podłogowe frezowane

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie ukrywam, że sam chciałbym zainwestować swoje oszczędności. Zamierzam kupić mieszkanie pod wynajem – zwrot z inwestycji szacuję na 7-8% w skali roku. Obecnie, jestem na etapie przeglądania ogłoszeń sprzedaży na portalu internetowym https://estatedealer.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Dla mnie za to teraz bardzo ważnym jest to aby wiedzieć dokładnie skąd najlepiej uzyskać sprawdzony projekt mojej nieruchomości. Jak udało mi się ustalić to właśnie biuro projektowe https://zarzycki-konstrukcje.pl/ takimi rzeczami się zajmuje.

    OdpowiedzUsuń