czwartek, 2 września 2010

Księgowa, biuro rachunkowe a może coś innego?

Niedawno musiałem podjąć decyzję kto poprowadzi księgowość w mojej małej jednoosobowej firmie.
Niestety nie mam żadnej zaufanej znajomej księgowej. Taka księgowa jednak kosztuje ale zaletą jest oczywiście to, że poprowadzi naszą księgowość i o nic się nie martwimy (może też mieć duże doświadczenie i służyć radą). Wadą jednak jest to, że za pomyłki księgowej odpowiadamy niestety my sami np. przed urzędem skarbowym. No i oczywiście księgowa przydaje się jeśli mamy dużą firmę. W przypadku jednoosobowej działalności pole manewrowania z kosztami i odliczeniami jest niewielkie więc księgowa choćby chciała i tak za wiele nam nie pomoże.


Można zatrudnić również biuro rachunkowe. Takie biuro jest odpowiednio droższe, ale mamy za to pełną obsługę i to oni przechowują nasze dokumenty itp. Dodatkowo takie biuro może być ubezpieczone i to ono może odpowiadać za błędy popełnione podczas prowadzenia księgowości.

Jednak od pewnych osób dowiedziałem się, że działa to trochę inaczej. To i tak zawsze my odpowiadamy przed urzędem skarbowym w przypadku zaistnienia nieprawidłowości. Biura rachunkowe mają też tak skonstruowane umowy aby unikać odpowiedzialności i potem to my możemy wejść na drogę sadową z takim biurem. A urząd skarbowy mamy i tak sami na głowie.

Ostatnim sposobem prowadzenia księgowości jest prowadzenie jej samemu. Ale przecież ja się na tym nie znam.
Można zatem zakupić program do księgowości i w ten sposób ją prowadzić samemu. Wadą jest znowu gąszcz przepisów, które się ciągle zmieniają i trzeba je na bieżąco śledzić a za aktualizację programu pewnie trzeba będzie dopłacać.


Ale istnieje coś takiego jak http://www.ifirma.pl/ (warto też przetestować konkurencje, ja założyłem akurat tutaj).

Polecił mi ten sposób prowadzenia księgowości znajomy. Jest to księgowość internetowa. Oczywiście jest ona płatna (cennik do podejrzenia na stronie przez pierwsze 3 miesiące za darmo). Jednak jakie są zalety takiego prowadzenia działalności.

Rozliczamy się sami nikt nie podgląda nam papierów ani faktur. Wszystko polega na wyklikaniu na stronie faktur czyli kosztów i przychodów. Można generować druki do Zusu i US. Mozna skorzystać z podpisu elktronicznego i wysyłać druki do US za pośrednictwem tego serwisu (więcej w kolejnym wpisie). Sami kontrolujemy co się dzieje i mamy do wszystkiego wgląd. Serwis ten jest odpowiednio tańszy od księgowych i biur rachunkowych. Można również w każdym momencie (oczywiście w godzinach pracy) skorzystać z pomocy doradców którzy służą pomocą i radami. No i oczywiście wszystko jest na bieżąco aktualizowane (tak przynajmniej mówią) - jeśli zmieniają się przepisy zmienia się sposób liczenia.

No a teraz wady. Wadami jest oczywiście to, że musimy tym wszystkim zająć się sami i poświęcić miesięcznie te kilka godzin na wrzucenie faktur i na wygenerowanie dokumentów.Dodatkowo dobra księgowa zawsze doradzi jak się najlepiej rozliczyć i wycisnąć koszty do ostatniej kropelki. Biuro rachunkowe załatwi też całą papierkowa robotę.

Ale..

Ja na razie spróbuję rozliczać się sam. Chciałbym mieć jednak nad wszystkim kontrolę i wgląd (jak i tak za wszystko odpowiadam sam) a liczeniem abym nie popełnił błędu  i generowaniem odpowiednich druków zajmie sie ifirma. Nie generuję dużych kosztów więc księgowość prowadzona przez kogoś innego nie jest mi potrzebna (wrzucę tylko te koszty które będe mógł odliczyć). Co dalej to zobaczymy.

W kolejnych wpisach o moich kolejnych poczynaniach. I czy dla jednoosobowej działalności ifirma ma sens.

4 komentarze:

  1. Bardzo fajny artykuł, który z przyjemnością się czyta :) Pozdrawiam mericon.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zachęcam zdecydowanie do rozpoczęcia współpracy z profesjonalnym, odpowiednio wyposażonym biurem rachunkowym - jest to rozwiązanie pewne i bezpieczne dla klienta. Zapraszam do zapoznania się z ofertą naszego biura rachunkowego Super Księgi - oferujemy nie tylko panel usług związanych z księgowością, ale również pełną obsługę kadrową, obsługę PEFRON, ZUS, BHP, windykację. Pomagamy również stawiać pierwsze kroki w biznesie.
    Pozdrawiam,
    Katarzyna,
    superksiegi.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy wpis. Ja właśnie niedawno zakładałam firmę i długo zastanawiałam się jak w niej rozwiązać kwestię księgowości, ale zdecydowałam się na biuro rachunkowe Oleśnica Meritum i nie żałuję. Oddać w czyjeś ręce księgowość to ciężar z barków.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zdecydowałam się na stosunkowo nowe rozwiązanie, a mianowicie księgowość online. Nie powiem, na początku trochę się tego obawiałam, ponieważ do tej pory korzystałam tylko ze stacjonarnych biur rachunkowych. Ale teraz wiem, że takie rozwiązanie się sprawdza. Jeśli jesteście zainteresowani to szczegóły możecie sprawdzić na ich stronie www

    OdpowiedzUsuń